Resa den 27 september 2005

HALDEN - NYA SVINESUNDSBRON - BOHUSLÄN

I en fullsatt buss började vi vår resa med att åka till Svarteborg Stencenter som ligger vid Dingle. Där fick vi  en visning av stenhuggeriet. Vi såg det gamla stenhantverket - metoder och tekniker som bevarats och idag används för både traditionell bearbetning och modern formgivning. I butiken har man roliga och annorlunda presenter i natursten och andra material. Sedan åkte vi den ”blå - gröna vägen" utmed Bullarensjöarna. I Östad drack vi förmiddagskaffe på Loftet och några av oss köpte lite trevligt hantverk. Vi fortsatte vår resa in i Norge till Halden där vi åkte upp till Fredriksten fästning där vår guide mötte upp. Vi besökte fästningens museum och hörde om unionsupplösningen 1905. Vi åkte vidare via den nya Svinesundsbron till Källvikens kursgård som ligger i ett naturskönt område nära havet. Där åt vi middag. Vi avslutade resan med att besöka Röe Gård i Brastad. Där fick vi veta en del om gårdens historia och så drack vi kaffe med hembakt bulle. Även här gavs tillfälle att handla hantverk. Hemresan gick med färjan över Skår och över Bokenäset. Vädret var blåsigt och på slutet regnade det men alla hade ett soligt humör.

På Svarteborg Stencenter får vi se hur man sågar sten

Har Torsten Augustsson fått korgen av damerna?
Vår guide vid Fredrikstens fästning berättar om Karl XII.
På Röe gård gör Torsten ett nytt försök med andra damer.